1. Kitab Musarar inganggit, Duk Sang
Prabu Joyoboyo, Ing Kediri kedhatone, Ratu agagah prakosa, Tan ana kang
malanga, Parang muka samya teluk, Pan sami ajrih sedaya,
|
1. Kitab Musarar dibuat tatkala Prabu Jayabaya di Kediri yang gagah
perkasa, Musuh takut dan takluk, tak ada yang berani.
|
2. Milane sinungan sakti,
Bathara Wisnu punika, Anitis ana ing kene, Ing Sang Prabu Jayabaya, Nalikane
mangkana, Pan jumeneng Ratu Agung, Abala para Narendra,
|
2. Beliau sakti sebab titisan Batara wisnu. Waktu itu Sang Prabu
menjadi raja agung, pasukannya raja-raja.
|
3. Wusnya mangkana
winarni, Lami lami apeputra, Jalu apekik putrane, Apanta sampun diwasa,
Ingadekaken raja, Pagedongan tanahipun, Langkung arja kang nagara,
|
3. Terkisahkan bahwa Sang Prabu punya putra lelaki yang tampan.
Sesudah dewasa dijadikan raja di Pagedongan. Sangat raharja negaranya.
|
4. Maksihe bapa anenggih,
Langkung suka ingkang rama, Sang Prabu Jayabayane, Duk samana cinarita, Pan
arsa katamiyan, Raja Pandita saking Rum, Nama Sultan Maolana,
|
4. Hal tersebut menggembirakan Sang Prabu. Waktu itu tersebutkan
Sang Prabu akan men-dapat tamu, seorang raja pandita dari Rum ber-nama,
Sultan Maolana.
|
5. Ngali Samsujen kang
nami, Sapraptane sinambrama, Kalawan pangabektine, Kalangkung sinuba suba,
Rehning tamiyan raja, Lan seje jinis puniku, Wenang lamun ngurmatana.
|
5. Lengkapnya bernama Ngali Samsujen. Kedatangannya disambut
sebaik-baiknya. Sebab tamu tersebut seorang raja pandita lain bangsa pantas
dihormati.
|
6.
Wus lenggah atata
sami, Nuli wau angandika, Jeng Sultan Ngali Samsujen, “Heh Sang Prabu Jayabaya,
Tatkalane ta iya, Apitutur ing sireku, Kandhane Kitab Musarar.
|
6. Setelah duduk Sultan Ngali Samsujen berkata: “Sang Prabu
Jayabaya, perkenankan saya mem-beri petuah padamu mengenai Kitab Musarar.
|
7.
Prakara tingkahe
nenggih, Kari ping telu lan para, Nuli cupet keprabone, Dene ta nuli sinelan,
Liyane teka para,” Sang Prabu lajeng andeku,Wus wikan titah Bathara.
|
7.
Yang menyebutkan tinggal tiga kali lagi kemudian kerajaanmu akan
diganti oleh orang lain”. Sang Prabu mendengarkan dengan sebaik-baiknya.
Karena beliau telah mengerti kehendak Dewata.
|
8. Lajeng angguru sayekti, Sang-a Prabu Jayabaya, Mring Sang raja panditane,
Rasane Kitab Musarar, Wus tunumplak sadaya, Lan enget wewangenipun, Yen
kantun nitis ping tiga.
|
8.
Sang Prabu segera menjadi murid sang Raja Pandita. Segala isi
Kitab Musarar sudah diketahui semua. Beliaupun ingat tinggal menitis 3 kali.
|
9.
Benjing pinernahken
nenggih, Sang-a Prabu Jayabaya, Aneng sajroning tekene, Ing guru Sang-a
Pandita, Tinilar aneng Kakbah, Imam Supingi kang nggadhuh, Kinarya nginggahken
kutbah.
|
9.
Kelak akan diletakkan dalam teken Sang Pandita yang ditinggal di
Kakbah yang membawa Imam Supingi untuk menaikkan kutbah,
|
10.
Ecis wesi Udharati,
Ing tembe ana Molana, Pan cucu Rasul jatine, Alunga mring Tanah Jawa, Nggawa
ecis punika, Kinarya dhuwung puniku, Dadi pundhen bekel Jawa.
|
10.
Senjata ecis itu yang bernama Udharati. Dikelak kemudian hari
ada Maolana masih cucu Rasul yang mengembara sampai ke Pulau Jawa membawa
ecis tersebut. Kelak menjadi punden Tanah Jawa.
|
11.
Raja Pandita apamit,
Musna saking palenggahan, Tan antara ing lamine, Pan wus jangkep ing sewulan,
Kondure Sang Pandita, Kocapa wau Sang Prabu, Animbali ingkang putra.
|
11.
Raja Pandita pamit dan musnah dari tempat duduk. Kemudian
terkisahkan setelah satu bulan Sang Prabu memanggil putranya.
|
12.
Tan adangu nulya
prapti, Apan ta lajeng binekta, Mring kang rama ing lampahe, Minggah dhateng
ardi Padhang, Kang putra lan keng rama, Sakpraptanira ing gunung, Minggah samdyaning
arga.
|
12.
Setelah sang putra datang lalu diajak ke gunung Padang. Ayah dan
putra itu setelah datang lalu naik ke gunung.
|
13.
Wonten ta ajar
satunggil, Anama Ajar Subrata, Pan arsa methuk lampahe, Mring Sang Prabu Jayabaya,
Ratu kang namur lampah, Tur titis Bathara Wisnu, Njalma Prabu Jayabaya
|
13.
Di sana ada Ajar bernama Ajar Subrata. Menjemput Prabu Jayabaya
seorang raja yang berincoknito termasuk titisan Batara Wisnu.
|
14.
Dadya Sang Jayabaya
ji, Waspada reh samar-samar, Kinawruhan sadurunge, Lakune jagad karana, Tindake
raja-raja, Saturute laku putus, Kalawan gaib sasmita.
|
14.
Karenanya Sang Prabu sangat waspada, tahu sebelum kejadian
mengenai raja-raja karena Sang Prabu menerima sasmita gaib.
|
15.
Yen Islama kadi nabi,
Ri Sang aji Jayabaya, Cangkrameng ardi wus suwe, Apanggih lawan ki Ajar, Ajar
ing gunung Padhang, Awindon tapane guntur, Dadi barang kang cinipta.
|
15.
Bila Islam seperti Nabi. Prabu Jayabaya bercengkrama di gunung
sudah lama. Bertemu dengan ki Ajar di gunung Padang. Yang bertapa brata
sehingga apa yang dikehendaki terjadi.
|
16.
Gupuh methuk
ngacarahi, Wus tata dennya alenggah, Ajar angundang endhange, Siji nyunggi
kang rampadan, Isine warna-warna, Sapta wara kang sesuguh, Kawolu lawan ni endang.
|
16.
Tergopoh-gopoh menghormati. Setelah duduk ki Ajar memanggil
seorang endang yang membawa sesaji. Berwarna-warni isinya. Tujuh warna-warni
dan lengkap delapan dengarn endangnya.
|
17.
Juwadah kehe satakir,
Lan bawang putih satalam, Kembang melathi saconthong, Kalawan getih sapitrah,
Lawan kunir sarimpang, Lawan kajar sawit iku, Kang saconthong kembang mojar.
|
17.
Jadah (ketan) setakir, bawang putih satu talam, kembang melati satu
bungkus, darah sepitrah, kunir sarimpang, sebatang pohon kajar dan kembang
mojar satu bungkus.
|
18.
Kawolu endang sawiji,
Ki Ajar pan atur sembah, “Punika sugataningong, Katura dhateng paduka,” Sang
Prabu Jayabaya, Awas denira andulu, Sedhet anarik curiga.
|
18.
Kedelapan endang seorang. Kemudian ki Ajar menghaturkan sembah:
“Inilah hidangan kami untuk sang Prabu”. Sang Prabu waspada kemudian menarik
senjata kerisnya.
|
19.
Ginoco ki Ajar mati,
Endhange tinuweg pejah, Dhuwung sinarungken age, Cantrike sami lumajar, Ajrih
dateng sang nata, Sang Rajaputra gegetun, Mulat solahe kang rama.
|
19.
Ki Ajar ditikam mati. Demikian juga endangnya. Keris kemudian
dimasukkan lagi. Cantrik-cantrik berlarian karena takut. Sedangkan raja putra
kecewa melihat perbuatan ayahnya.
|
20.
Arsa matur putra ajrih,
Lajeng kondur sekaliyan, Sapraptanira kedhaton, Pinarak lan ingkang putra,
Sumiwi muriggweng ngarsa, Angandika Sang-a Prabu, Jayabaya mring kang putra.
|
20.
Sang putra akan bertanya merasa takut. Kemudian merekapun
pulang. Datang di kedaton Sang Prabu berbicara dengan putranya.
|
21.
Heh putraningsun ta
kaki, Sira wruh solahing Ayea, lya kang mati dening ngong, Adosa mring
guruningwang, Jeng Sultan Maolana, Ngali Samsujen ta iku, Duk maksih saminom-noman.
|
21.
Heh anakku. Kamu tahu ulah si Ajar yang saya bunuh. Sebab
berdosa kepada guru saya Sultan Maolana Ngali Samsujen tatkala masih muda.
|
Next
« Prev Post
« Prev Post
Previous
Next Post »
Next Post »
Post a Comment
Subscribe to:
Post Comments (Atom)